Happy de feestdagen door

De feestdagen staan weer voor deur en net zoals wij zal ook jij vast een aantal keer uitgebreid gaan eten rondom de Kerst, Oud & Nieuw en andere feestjes. Wij zijn een enorm voorstander van lekker genieten van het eten en je vooral niet te druk te maken over wat op dit moment wel of niet goed is voor je.

Om je sportieve gesteldheid niet helemaal op de proef te stellen en je niet het gevoel hebt dat je helemaal opnieuw moet beginnen in het nieuwe jaar, geven we je hier een aantal tips om tóch lekker te genieten

1.Eet kleine porties

Kerstontbijt, brunch, borrel, een drie-gangendiner… Er zijn tijdens de feestdagen veel eetmomenten en dan houden wij er ook nog eens van om alles te proeven en geen maaltijden over te slaan.
Tip! Proef van alles een beetje en kies voor kleine porties.

2.Schep eerst gezonde dingen op

Als je keuze hebt uit verschillende hapjes, is het slim om eerst wat gezonde dingen op je bord te leggen. Een salade, stukje gegrild vlees, zelfgemaakte soep: ga in ieder geval zoveel mogelijk voor natuurlijke voeding . Je krijgt dan sowieso al een boel voedingsstoffen binnen. Dan mag dat bladerdeeg happie er best bij.

3. Beweeg tussendoor

De hele dag zitten is sowieso een slecht idee, al helemaal als je de hele dag veel eet. Ga lekker een stuk wandelen tussen de kerstfilms door. Daarnaast vinden wij het ook een top idee om eens de hardloopschoenen aan te trekken op Kerstochtend. Voor het Kerstontbijt een stukje hardlopen, heerlijk. Vervolgens voel je je een stuk frisser en voel je je minder schuldig als je wat extra eet.

4. Drink voldoende water

Genoeg drinken zal wel lukken tijdens deze heerlijke dagen, maar dan hebben het natuurlijk vooral over glazen wijn en bier. Als je hierbij ook regelmatig een glas water drinkt, blijft je spijsvertering beter werken, voel je je sneller vol en heb je de dag erna minder kans op hoofdpijn. Maak het wat feestelijker met bevroren fruit, verse kruiden of schijfjes komkommer.

5. Thee in plaats van koffie

In het verlengde van water drinken: drink thee in plaats van koffie. Een kop munt- of venkelthee is bijvoorbeeld slim na afloop van een uitgebreid diner. Venkel staat er bekend om dat het darmkrampen en gasvorming vermindert. Handig!

6. Eet mindful

De kerstperiode is het perfecte moment om stil te staan bij alles wat je hebt. Waarom zou je je dan gedachteloos volproppen met allemaal eten? Geniet van wat je eet, ook al is dat wat minder gezond dan normaal. Kauw goed, zodat je het makkelijk verteert. Op die manier ben je bewuster wat je eet, zit je sneller vol en proef je echt wat je eet.

7. Enjoy!

Maak je niet te druk. Je wordt niet opeens dik of ongezond van het eten tussen Kerst en Oud & Nieuw. Het gaat er vooral om wat je de rest van het jaar doet. Geniet er daarom gewoon van en pak in het nieuwe jaar je normale eetpatroon weer op. Fijne feestdagen!

 

WINACTIE!
Omdat wij van de Tough Ten Miles graag goed zorgen voor onze deelnemers en mee willen denken over een gezonde maaltijd rondom het sporten, hebben we nu een hele toffe actie.

Een kookboek geschreven door hardloopster Miriam van Reijnen voor lopers die zichzelf graag uitdagen en verbeteren. Die af en toe best een wijntje of een biertje willen drinken, maar die ook een fles bietensap soldaat durven maken als ze daar sneller van gaan lopen. Oftewel een perfecte match met de Farmers Fun lopers dus!

Schrijf in vóór 7 januari 2017. We verloten na deze datum 2 boeken onder iedereen die op die datum ingeschreven staat!
Klik hier om in te schrijven.

(Bron t.b.v. dit artikel afkomstig van: mesaverdeblog.nl)